Geneesmiddelen mee op reis – Huisartsenmaatschap Trynwalden – Oentsjerk

Vaccinatiecampagne COVID-19 herhaalprik najaar 2022

Het ministerie van VWS heeft op vrijdag 29 juli besloten om dit najaar een nieuwe vaccinatieronde tegen Covid-19 te laten uitvoeren. Deze ronde start met het aanbieden van een herhaalprik aan mensen met een verhoogd risico op ernstig ziekte en sterfte door een COVID-19 besmetting (incl. de griepprikgroep) en zorgmedewerkers die contact hebben met patiënten en cliënten. Vaccineren gebeurt bij voorkeur met nieuwe bivalente vaccins die naar verwachting in september worden goedgekeurd door het EMA. Deze campagne is dus gericht op een nieuwe vaccinatieronde voor mensen die eerder minimaal de primaire serie hebben afgerond.

Er is een speciaal nummer en chat voor vragen van patiënten.

Contactgegevens: 0800-7707707 of www.vragenovercorona.nl.

GGD Fryslân heeft ook zelf een advieslijn beschikbaar voor vragen over vaccinaties. Dit telefoonnummer is: 088-229 9333.

Geneesmiddelen mee op reis

Gebruikers van geneesmiddelen die onder de opiumwet vallen kunnen deze niet zomaar meenemen naar het buitenland. Hiervoor is een verklaring nodig.

Een opiumwetsmiddel is een stof met een bepaalde werking op het menselijk bewustzijn. Deze middelen worden ook wel ‘verdovende middelen’, ‘narcotica’ of ‘drugs’ genoemd. Een groot aantal geneesmiddelen bevat zo’n opiumwetsmiddel. Opiumwetsmiddelen vallen onder de Opiumwet en zijn verdeeld in twee lijsten. Op lijst I van de Opiumwet staan de zogenoemde ‘hard drugs’, zoals heroïne, maar ook zware pijnstillers en het geneesmiddel Ritalin. Op lijst II staan de zogenaamde ‘soft drugs’, zoals hennepproducten en slaap- en kalmeringsmiddelen.Voor de complete lijsten I en II ga naar de website: www.hetcak.nl

Er bestaan twee verschillende verklaringen:

Let op, de verklaringen moeten gecontroleerd worden door het CAK. Wanneer u buiten het Schengengebied reist, dient het ook gelegaliseerd te worden door het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Klik hier voor de brochure over de regeling van medicijnen op reis

Schengenlanden

De Schengenlanden zijn België, Malta, Denemarken, Nederland, Duitsland, Noorwegen, Estland, Oostenrijk, Finland, Polen, Frankrijk, Portugal, Griekenland, Slovenië, Hongarije, Slowakije, Italië, Spanje, Letland, Tsjechië, Liechtenstein, IJsland, Litouwen, Zweden, Luxemburg en Zwitserland

In veel landen is het bezitten en gebruiken van opiumwetsmiddelen streng verboden. Om geneesmiddelen die een opiumwetsmiddel bevatten legaal mee op reis te nemen is een verklaring nodig.Waarschuwing: reizen naar het buitenland zonder verklaring voor een geneesmiddel dat onder de Opiumwet valt is strafbaar.
Meer weten over Schengenverklaring? Klik hier voor de brochure.Op de website www.hetcak.nl staat alle informatie over reizen met medicijnen.
Ook kunt u bellen naar: 0800 – 2108

Bron: HetCAK.nl